IYPT - Tournoi International des Jeunes Physiciens - Coupe du monde de Physique

Dernières nouvelles

05.09.2014
C'est la rentrée ! Une grande réu­nion est orga­nisée, comme chaque année. Les pro­fes­seurs et cher­cheurs sont invités au lycée Louis-le-Grand (123 rue Saint-Jacques, Paris)
le 17 septembre à 17h Venez discuter de physique !
22.09.2013
Une réu­nion de ren­trée a lieu au lycée Louis-le-Grand (123 rue Saint-Jacques, Paris)
le 9 octobre à 14h Venez discuter de physique !
31.07.2013
Le tournoi a été par­ti­cu­liè­re­ment relevé cette année. Malheu­reu­se­ment, cela n'a pas permis à l'équipe de France de renou­ve­ler l'exploit d'obtenir une mé­daille. Mais tous les par­ti­ci­pants se sont très bien défen­dus. Bravo à eux !
22.07.2013
Ça y est, c'est le dé­part pour Taiwan. L'équipe est très exci­tée, le voyage va être long, mais le dépay­se­ment sera pro­por­tionnel ! Bonne chance à tous.
24.04.2013
L'équipe de France est offi­ciel­le­ment sélec­tion­née. Féli­ci­ta­tions à Aman­dine, Lucy, William, Nicolas et Alexis. Bon cou­rage pour la fin de la pré­pa­ra­tion !
05.10.2012
IYPT-France est à la Fête de la Science !
Venez nous voir à
l'uni­ver­sité Pierre et Marie Curie (campus de Jussieu, au « village des sciences »)
vendredi 12 et samedi 13 octobre. Nous présen­terons des ex­pé­riences des tour­nois ré­cents.
05.10.2012
Dès mer­credi pro­chain, nous recom­men­çons les séances hebdo­ma­daires. Elles auront lieu au lycée Louis-le-Grand (123 rue Saint-Jacques, Paris)
tous les mercredis à 14h N'hésitez pas à venir !
19.09.2012
L'année recom­mence, la pré­pa­ra­tion à l'IYPT aussi ! Nous orga­ni­sons une réu­nion d'infor­ma­tion au lycée Louis-le-Grand (123 rue Saint-Jacques, Paris)
le 3 octobre à 14h Venez discuter de physique !
25.07.2012
Après un tournoi de haut niveau, la France obtient une médaille de bronze grâce à sa 14e place sur 28 équipes ! Un grand bravo à toute l'équipe !
Médaille de bronze
02.07.2012
Dernière ligne droite avant de partir à Bad Saulgau : pré­pa­ra­tion intense cette semaine, à raison de 9 heures par jour. But : Finir les expé­rien­ces et peau­fi­ner les pré­sen­ta­tions.
06.06.2012
Au­jour­d'hui a eu lieu la der­nière séance expé­ri­men­tale de pré­pa­ra­tion. L'équipe est qua­si­ment prête, mais il reste encore un peu de travail. Alors on va laisser passer le bac, et on va faire une semaine de pré­pa­ra­tion in­ten­sive du 2 au 6 juillet. Objectif : être prêts pour le grand départ en Alle­magne le 20 juillet !
09.11.2011
Les séances expé­ri­men­tales de pré­pa­ra­tion commencent offi­ciel­le­ment au­jour­d'hui, dans l'enceinte du lycée Louis-le-Grand. Elles auront lieu tous les mer­cre­dis à 14h30 en salle de TP de physique (aile gauche en entrant, rez-de-chaussée, fond de cour sur la droite).
19.10.2011
Une réunion d'in­for­ma­tion a lieu à 13h30 à Louis-le-Grand, amphi de physique C. Une pré­sen­ta­tion gé­né­rale sera faite, puis nous par­le­rons d'un des problèmes de l'année.

Devinette en image...

Petite devinette en image

Ce collier de perle tombant d'un verre se dresse comme sous l'influence d'un charmeur de serpent. Pourquoi ?

Les problèmes 2014

Pour la session 2014 à Shrewsbury (Royaume-Uni), les 17 sujets ont été dévoilés en août 2013. Ces énoncés sont disponibles en PDF sur le fichier officiel.

1. Invent yourself
It is known that some electrical circuits exhibit chaotic behaviour. Build a simple circuit with such a property, and investigate its behaviour.
2. Hologram
It is argued that a hologram can be hand made by scratching a piece of plastic. Produce such a ‘hologram’ with the letters ‘IYPT’ and investigate how it works.
3. Twisted rope
Hold a rope and twist one end of it. At some point the rope will form a helix or a loop. Investigate and explain the phenomenon.
4. Ball sound
When two hard steel balls, or similar, are brought gently into contact with each other, an unusual ‘chirping’ sound may be produced. Investigate and explain the nature of the sound.
5. Loaded hoop
Fasten a small weight to the inside of a hoop and set the hoop in motion by giving it an initial push. Investigate the hoop’s motion.
6. Bubble crystal
A large number of very small, similar air bubbles float on the surface of a soapy liquid. The bubbles will arrange themselves into a regular pattern similar to a crystalline lattice. Propose a method to obtain bubbles of a consistent size, and investigate the formation of such a bubble crystal.
7. Pot-in-pot refrigerator
The ‘pot-in-pot refrigerator’ is a device that keeps food cool using the principle of evaporative cooling. It consists of a pot placed inside a bigger pot with the space between them filled with a wet porous material, e.g. sand. How might one achieve the best cooling effect?
8. Freezing droplets
Place a water droplet on a plate cooled down to around -20°C. As it freezes, the shape of the droplet may become cone-like with a sharp top. Investigate this effect.
9. Water bombs
Some students are ineffective in water balloon fights as the balloons they throw rebound without bursting. Investigate the motion, deformation, and rebound of a balloon filled with fluid. Under what circumstances does the balloon burst?
10. Coefficient of diffusion
Using a microscope, observe the Brownian motion of a particle of the order of micrometre in size. Investigate how the coefficient of diffusion depends on the size and shape of the particle.
11. Candle Power Plant
Design a device that converts the heat of a candle flame into electrical energy. Investigate how different aspects of the device affect its efficiency.
12. Cold balloon
As air escapes from an inflated rubber balloon, its surface becomes cooler to the touch. Investigate the parameters that affect this cooling. What is the temperature of various parts of the balloon as a function of relevant parameters?
13. Rotating saddle
A ball is placed in the middle of a rotating saddle. Investigate its dynamics and explain the conditions under which the ball does not fall off the saddle.
14. Rubber motor
A twisted rubber band stores energy and can be used to power a model aircraft for example. Investigate the properties of such an energy source and how its power output changes with time.
15. Oil stars
If a thick layer of a viscous fluid (e.g. silicone oil) is vibrated vertically in a circular reservoir, symmetrical standing waves can be observed. How many lines of symmetry are there in such wave patterns? Investigate and explain the shape and behaviour of the patterns.
16. Magnetic brakes
When a strong magnet falls down a non-ferromagnetic metal tube, it will experience a retarding force. Investigate the phenomenon.
17. Chocolate hysteresis
Chocolate appears to be a solid material at room temperature but melts when heated to around body temperature. When cooled down again, it often stays melted even at room temperature.